Kup bezpiecznie swój klasyczny samochód online | Skontaktuj się z nami przez e-mail lub telefon | Ze względu na przepisy COVID-19 nasz salon jest otwarty tylko po wcześniejszym umówieniu
Idź do ekwipunku Sprzedaj mój samochód

Jaguar XK120

Jaguar XK120 to samochód sportowy produkowany przez firmę Jaguar w latach 1948-1954. Był to pierwszy sportowy samochód Jaguara od czasu SS 100, który zaprzestał produkcji w 1940 roku. XK120 został zaprezentowany zarówno jako otwarty 2-osobowy samochód, jak i roadster podczas London Motor Show w 1948 roku jako samochód pokazowy dla nowego silnika Jaguar XK. Prezentowany samochód był pierwszym prototypem, który wyglądał prawie identycznie jak samochody seryjne, z wyjątkiem tego, że proste zewnętrzne słupki jego przedniej szyby byłyby zakrzywione w wersji produkcyjnej. Roadster wywołał sensację, która przekonała Williama Lyonsa (założyciela i projektanta Jaguara) do wprowadzenia go do produkcji. Począwszy od 1948 roku, pierwsze 242 samochody miały otwarte dwumiejscowe nadwozia z drewnianą ramą i aluminiowymi panelami. Produkcja przestawiła się na 1cwt lub 51kg cięższą całkowicie stalową na początku 1950 roku. „120” odnosiło się do prędkości maksymalnej 120 mil na godzinę tego aluminiowego samochodu, co w momencie premiery uczyniło z niego najszybszy samochód na świecie. W 1949 roku pierwszy produkcyjny roadster został dostarczony do firmy Clark Gable. Ostatecznie XK120 stał się dostępny w dwóch otwartych wersjach, najpierw jako otwarty dwumiejscowy samochód znany w USA jako roadster, a następnie jako coupé z opuszczaną głowicą (DHC) w 1953 roku; aw 1951 r. również jako zamknięte lub stałe coupé z głową (FHC). 30 maja 1949 r. Na pustej autostradzie Ostend-Jabbeke w Belgii prototyp XK120 osiągnął średnią prędkość 132.6 mil na godzinę w przeciwnych kierunkach. W latach 1950 i 1951, na owalnym torze we Francji, roadstery XK120 osiągały średnio 100 mil na godzinę przez 24 godziny i ponad 130 mil na godzinę przez godzinę. W 1952 roku coupé z nieruchomą głowicą pobiło liczne rekordy prędkości i odległości, osiągając średnio 100 mil na godzinę przez tydzień. Roadstery odnosiły również sukcesy w wyścigach i rajdach.

Jaguar Classic Cars na sprzedaż

Pierwsze roadstery zostały skonstruowane między końcem 1948 a początkiem 1950 roku. Począwszy od roku modelowego 1950, wszystkie kolejne XK120 były produkowane masowo z korpusami ze stali tłoczonej. Wersje DHC i FHC, bardziej luksusowo wyposażone niż roadstery, miały otwierane szyby, a także drewniane okleiny na desce rozdzielczej i wewnętrznych zaślepkach drzwi. Dzięki aluminiowym głowicom cylindrów i podwójnym gaźnikom SU z bocznym ciągiem, podwójny silnik z górną krzywką 3.4L straight-6 XK był porównywalnie zaawansowany jak na seryjną jednostkę swoich czasów. Przy standardowym stopniu sprężania 8: 1 silnik rozwijał moc 160 KM przy 80-oktanowym paliwie. Większość wczesnych samochodów była eksportowana; Wersja 7: 1 o niskiej kompresji, w konsekwencji zmniejszonej wydajności, była zarezerwowana dla rynku brytyjskiego. Fabryka Jaguara zapewniła prasie roadstery z wyższym stopniem kompresji. Dziennikarze mogli przetestować optymalne osiągi modelu w Belgii, na długim, prostym odcinku drogi między Jabbeke a Ostendą. Podstawowa konstrukcja silnika XK, później zmodyfikowana do wersji 3.8 i 4.2 litra, przetrwała do końca lat 1980. Wszystkie XK120 miały niezależne przednie zawieszenie z drążkiem skrętnym, półeliptyczne resory piórowe z tyłu, recyrkulacyjną kulkę kierowniczą, teleskopowo regulowaną kolumnę kierownicy i 12-calowe hamulce bębnowe dookoła, które były podatne na zanikanie. Niektóre samochody były wyposażone w aluminiowe żebrowane hamulce bębnowe, aby pomóc przezwyciężyć zanik. Lekki płócienny dach roadstera i zdejmowane osłony boczne ukryte za siedzeniami, a drzwi w stylu barchetty nie miały zewnętrznych klamek; zamiast tego znajdował się wewnętrzny sznurek, do którego można było dostać się przez klapę w bocznych ekranach. Przednią szybę można było zdjąć, aby zastąpić ją parawanami. Drophead coupé (DHC) miał wyściełany, wyściełany brezentowy dach, który po złożeniu składał się na tylny pokład za siedzeniami, a także podnoszone szyby z otwieranymi ćwierćświatłami. Dwuczęściowa przednia szyba z płaskiego szkła została osadzona w stalowej ramie zintegrowanej z nadwoziem i pomalowanej na ten sam kolor. Deski rozdzielcze i nakładki na drzwi zarówno w DHC, jak i FHC były pokryte fornirem drewnianym, podczas gdy bardziej spartańskie roadstery obszyto skórą. Wszystkie modele miały zdejmowane nakładki zakrywające tylne nadkola, co poprawiało opływowy wygląd. W samochodach wyposażonych w opcjonalne koła z centralną blokadą wypustki zostały pominięte, ponieważ zapewniały niewystarczający prześwit dla chromowanych, dwuczęściowych, knockoff piast Rudge-Whitwortha. Koła z drutu chromowanego były opcjonalne od 2 r. Oprócz kół drucianych, ulepszenia wersji wyposażenia specjalnego (zwanej w Stanach Zjednoczonych wersją M) obejmowały zwiększoną moc, sztywniejsze zawieszenie i podwójny układ wydechowy.

Kupujesz Jaguar XK120?

W listopadzie magazyn 1949 The Motor przetestował roadster XK120. Ten samochód przedprodukcyjny zarejestrowany jako HKV 455, był pierwszym prototypem zbudowanym. Był to również model wyświetlacza 1948 London Motor Show. W testach miał współczynnik kompresji 8: 1, był wyposażony w podbicie i biegał z osłoną i osłonami bocznymi na miejscu. Magazyn ogłosił najwyższą prędkość 124.6mph, przyspieszenie od 0 do 60 mph w 10.0 sekund i zużycie paliwa 19.8 mil na galon galon.

Jaguar XK120

E & R Classics, Twój specjalista od Jaguar Classic Car!

Kliknij tutaj, aby zobaczyć nasz ekwipunek

Jakie są zalety zakupu samochodu Jaguar XK120 w ER Classics?
- Wielki asortyment klasycznych samochodów na sprzedaż
- Wszystkie samochody są dokładnie sprawdzane przez mechaników we własnej pracowni
- przegląd techniczny, spawanie i wewnętrzne procedury dotyczące samochodu Jaguar XK120
- Nasi wyspecjalizowani mechanicy oldtimerów mogą zająć się wszystkimi sprawami
- Możemy zajmować się naprawami, konserwacją i niestandardowymi potrzebami
- Pełna renowacja samochodu Jaguar XK120
- Możemy dostarczyć twój klasyczny samochód do dowolnego kraju europejskiego